Az elektronikus közbeszerzés bevezetése – 2017. 11. 27.

2017.11.24 20:17

E heti hírlevelünkben az Elektronikus Közbeszerzési Rendszer (EKR) bevezetésével kapcsolatosan két alapvető fontosságú témakört ismertetünk. Először az EKR jogi háttérét mutatjuk be, majd pedig az EKR rendszer - várhatóan két lépcsőben történő - bevezetésének időpontjairól adunk egy rövid összefoglalást.

AZ E-KÖZBESZERZÉS BEVEZETÉSÉNEK SZABÁLYOZÁSI HÁTTERE

A hazai jogszabályok megértéséhez elengedhetetlen a kapcsolódó uniós szabályozás ismerete. Az e-közbeszerzések uniós jogi hátterét a közbeszerzésről szóló 2014/24/EU irányelv (22. cikk, 53. cikk, 59. cikk, 84. cikk, továbbá a IV. melléklet) rendelkezései teremtik meg.

Ezek szerint az e-közbeszerzésnek három területre kell kiterjednie:

  • a hirdetmények feladására;  
  • a közbeszerzési dokumentumok rendelkezésre bocsátására; valamint
  • a közbeszerzési eljárás során történő teljes körű kommunikációra.

A három alkalmazási terület közül az első kettő már megvalósult.  A hirdetményeket ugyanis már régóta a Közbeszerzési Hatóság által üzemeltetett EHR rendszeren keresztül elektronikus formában adjuk fel, illetőleg a közbeszerzési dokumentumokat is elektronikus úton kell hozzáférhetővé tennünk.  A harmadik alkalmazási területen előírt uniós követelmény nálunk eddig még nem valósult meg, a közbeszerzési eljárásokat főszabály szerint még mindig papír alapon folytatjuk le. E téren eredményez változást az EKR rendszer bevezetése, ami - eleget téve az uniós elvárásnak - teljes átállást fog jelenteni a papír alapú közbeszerzésekről az elektronikus úton történő közbeszerzésekre.

Az e-közbeszerzés hazai jogi hátterét több jogszabály együttesen fogja megteremteni.

  • A közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény (Kbt.) 40. §-a, mely – a jelenlegi szabályok szerint – 2017. december 31-én fog hatályba lépni. Itt szeretnénk megjegyezni, hogy az EKR bevezetésére tekintettel a Kbt. nem fog változni, csak a jogorvoslati szabályok változása miatt várható annak módosítása.
  • A közbeszerzési eljárásokban elektronikusan gyakorolható eljárási cselekmények szabályairól, valamint az elektronikus árlejtés alkalmazásáról szóló 257/2007. (X. 4.) Korm. rendelet, amelyet  az EKR rendszer bevezetése kapcsán a közelmúltban módosítottak. (Ezzel kapcsolatosan egy korábbi hírbejegyzésünkben talál további információkat.)
  • Jelenleg előkészület alatt áll a Kbt. 198. § (1) bek. 8. pontjában, illetve (2) bek. d) pontjában foglalt felhatalmazások szerinti külön rendeleti szabályozás, amelyben az e-közbeszerzés részletszabályai kerülnek meghatározásra.

AZ EKR BEVEZETÉSÉNEK IDŐPONTJA

A hatályos szabályozás értelmében az EKR kötelező alkalmazása 2018. január 1-jén kerül bevezetésre. E határidővel kapcsolatosan azonban nem árt óvatosnak lenni, ugyanis kormánypárti oldalról (az egyik előterjesztő maga a közbeszerzésekért felelős miniszter) nemrégiben egy törvénymódosítási javaslatot (T/18307) nyújtottak be az Országgyűlés elé,  amelynek elfogadása esetén a fenti határidő 2018. április 15-re tolódna.

A törvénymódosítás elfogadása esetén - az EKR kötelező bevezetése határidejének három és fél hónappal való eltolására figyelemmel - az e-közbeszerzésre történő átállás két szakaszban valósulna meg.

  • Az átállás 1. szakaszában (2017. december 31-ig) Ajánlatkérő az általa lefolytatott közbeszerzési eljárásokban - a főszabályként átmenetileg továbbra is kötelező papír alapú eljárás mellett - saját döntésével előírhatja az EKR rendszer párhuzamos alkalmazását is. Ez esetben tehát valójában Ajánlatkérő (még egyszer hangsúlyozzuk: saját döntése alapján) az eljárási cselekményeket az eddig is alkalmazott papír alapú bonyolítás mellett elektronikus formában is lefolytatja.
  • Az átállás 2. szakaszában (2018. január 1. és április 15. között) az Ajánlatkérő saját döntése szerint választhat, hogy az adott közbeszerzési eljárást az eddig is alkalmazott papír alapon folytatják-e le, vagy pedig elektronikusan az EKR rendszeren keresztül. Ebben a szakaszban tehát már nem lehet párhuzamosság, az ajánlatkérőnek választania kell, hogy a kétféle forma közül melyiket kívánja alkalmazni.

Fel kívánjuk hívni a figyelmet azonban arra, hogy az e-közbeszerzésre történő kétszakaszos átállás csak abban az esetben lesz irányadó, ha az Országgyűlés elfogadja a fent ismertetett törvénymódosító javaslatot.

Az e-közbeszerzés bevezetésével kapcsolatos szabályok ismertetését későbbi hírleveleinkben tovább folytatjuk, illetőleg a törvénymódosítási javaslat elfogadásáról rendkívüli hírlevelünkben azonnali tájékoztatást adunk.

Dr. Bende-Szabó Gábor CSc. ügyvéd, egyetemi docens és 

Dr. Kokas Beatrix közbeszerzési szakjogász

 

Ha eddig nem tette, kövessen minket a Facebookon és a Twitteren is.

A Közbeszerzési Elektronikus Hírlevél Szolgáltatás ingyenes, annak tartalma szerzői jogvédelem alatt áll. A hírlevélben foglalt tájékoztatás a teljesség igénye nélkül, figyelemfelhívó célzattal készült, és nem minősül közbeszerzési jogi tanácsadásnak.