Az EKR eljárási funkciói - 2018. 03. 01.
E heti hírlevelünkben a Magyarországon bevezetésre került EKR rendszer eljárási funkcióit mutatjuk be. A könnyebb áttekinthetőség érdekében mindezt felsorolásos formában tesszük.
I. A közbeszerzési eljárás előkészítése:
- A közbeszerzési eljárás előkészítésének első lépéseként az EKR rendszerben új eljárást kell kezdeményezni. Ezt a „Közbeszerzési eljárás” menüpont „Új közbeszerzési eljárás” almenüpontjában, valamint az „Eljárásaim” almenüpontban lehet megtenni.
- Új közbeszerzési eljárást csak olyan felhasználó tud megindítani, aki közbeszerzési eljárást létrehozó szerepkörrel is rendelkezik.
- Minden megindított új közbeszerzési eljárás egyedi azonosító számot kap, viszont az egyes eljárási cselekményeknek, csatolt iratoknak nincs alszáma.
- Az adott közbeszerzési eljárást mindig hozzá kell rendelni a közbeszerzési tervhez.
- Az eljárást megindító felhívást űrlap formájában kell kitölteni.
- A rendszer a nyilatkozatokra kész űrlapokat tartalmaz, de a felolvasólap tartalmát ajánlatkérőnek kell összeállítania.
- A szerződéstervezetet is csatolni kell.
- A hirdetményt e rendszeren, vagyis az EKR-en keresztül kell feladni. A hirdetményfeladás felülete megegyezik a jelenleg is alkalmazandó felülettel (EHR felület).
II. Ajánlattételi, részvételi jelentkezési határidő:
- A rendszer üzemideje miatt az ajánlattételi és részvételi határidő csak munkanapokon 8:00 és 16:00 óra közötti időszakra eső időpontban határozható meg. [424/2017. (XII. 19.) Korm. rendelet 15. § (1) bekezdés]
- Ekkorra kell elektronikusan beérkeznie az ajánlatoknak, illetőleg a részvételi jelentkezéseknek.
- Az EKR e dokumentumok beküldésekor egy visszaigazolást ad az azokat beküldő felhasználónak és a visszaigazoláson szerepelő időpontot kell a dokumentum beérkezési időpontjának tekinteni.
- A rendszer az ajánlat, vagy a részvételi jelentkezés elkésettségét is rögzíti.
III. Ajánlatok, részvételi jelentkezések bontása:
- Az elektronikusan benyújtott ajánlatok, részvételi jelentkezések bontását az EKR automatikusan elvégzi, úgy, hogy a bontás időpontjában az azok az ajánlatkérő számára hozzáférhetővé válnak.
- Az EKR-en keresztül lefolytatott közbeszerzési eljárások esetén a bontás időpontja megváltozik a jelenlegi szabályozáshoz képest. A bontásra az ajánlattételi határidőt követő 2 órával később kerül sor. Ennek oka a rendszerben felmerülő esetleges üzemzavar elhárításának az időigénye.
- Ajánlatkérő csak a bontást követően kap betekintési jogot az ajánlatokba, részvételi jelentkezésekbe.
- A bontási jegyzőkönyvet a rendszer automatikusan generálja, de ahhoz ajánlatkérőnek még lehetősége van megjegyzéseket írni.
- A bontási jegyzőkönyvet is a rendszer küldi el valamennyi ajánlattevőnek, részvételre jelentkezőnek. Ajánlattevőnek ezzel kapcsolatosan nincs külön megküldési kötelezettsége.
IV. Ajánlat, részvételi jelentkezés:
- Ajánlattevőnek, részvételre jelentkezőnek kell a rendszeren keresztül benyújtania minden igazolást, a másik közös ajánlattevő, részvételre jelentkező, alvállalkozó helyett is. Az esetleges meghatalmazását is fel kell csatolnia az EKR-be.
- Az alkalmasság és a kizáró okok tekintetében a gazdasági szereplő által már korábban benyújtott (EKR rendszerbe feltöltött) igazolásokat, nyilatkozatokat az ellenkező bizonyításáig ajánlatkérőnek valósnak kell elfogadnia.
- A gazdasági szereplő a közbeszerzési eljárás iránti érdeklődését egy gombnyomással jelzi az ajánlatkérő felé. Innentől kezdve automatikusan és visszamenőlegesen megkap minden kiegészítő tájékoztatást.
- Az ajánlat, a részvételi jelentkezés a benyújtásakor egyedi azonosító számot kap.
- Amennyiben ajánlattevő a már benyújtott ajánlatán bármilyen változtatást szeretne végrehajtani, akkor azt először vissza kell vonnia és a módosítást követően újra be kell nyújtania. Az EKR rendszerben ugyanis egy dokumentumnak nem szerepelhet több verziója.
V. Bírálat:
- A bírálat folyamata nem az EKR-ben történik, viszont a bírálati lapokat és a bírálat során keletkezett egyéb dokumentumokat ajánlatkérőnek fel kell csatolnia a rendszerbe.
VI. Írásbeli összegezés:
- Az írásbeli összegezés összeállítása szintén űrlap formájában történik.
- Az írásbeli összegezést a rendszer küldi meg az eljárásban részt vevő ajánlattevők, részvételre jelentkezők részére.
- Ilyenkor az érintett gazdasági szervezet nem közvetlenül az összegezés dokumentumát kapja meg, hanem csak egy e-mailes értesítést. Ebben az szerepel, hogy lépjen be az EKR-be, amennyiben meg akarja az írásbeli összegezést tekinteni.
VII. Iratbetekintés:
- Ajánlattevő, részvételre jelentkező az EKR rendszerben nem kap egyedi jogosultságot az iratbetekintéshez. E jogával csak személyes jelenléttel tud élni.
- Ajánlatkérő döntése, hogy a megtekinteni kívánt iratokat kinyomtatja-e, vagy az EKR-ben mutatja-e meg.
Az e-közbeszerzés bevezetésével kapcsolatos szabályok ismertetését későbbi hírleveleinkben tovább folytatjuk.
Dr. Bende-Szabó Gábor CSc. ügyvéd, egyetemi docens és Dr. Kokas Beatrix közbeszerzési szakjogász
Közbeszerzési jogi problémája van?
Megbízható közbeszerzési jogi tanácsra van szüksége?
Keressen bennünket az alábbi elérhetőségek bármelyikén!
Tel: +36-30/994-71-91
E-mail: bszgadvo@upcmail.hu
Honlap: www.bszg.net
Ha eddig nem tette, kövessen minket a Facebookon és a Twitteren is.
A Közbeszerzési Elektronikus Hírlevél Szolgáltatás ingyenes, annak tartalma szerzői jogvédelem alatt áll. A hírlevélben foglalt tájékoztatás a teljesség igénye nélkül, figyelemfelhívó célzattal készült, és nem minősül közbeszerzési jogi tanácsadásnak.