Az EKR eljárási funkciói - 2018. 03. 01.

2018.03.01 10:57

E heti hírlevelünkben a Magyarországon bevezetésre került EKR rendszer eljárási funkcióit mutatjuk be. A könnyebb áttekinthetőség érdekében mindezt felsorolásos formában tesszük.

I. A közbeszerzési eljárás előkészítése:

  • A közbeszerzési eljárás előkészítésének első lépéseként az EKR rendszerben új eljárást kell kezdeményezni. Ezt a „Közbeszerzési eljárás” menüpont „Új közbeszerzési eljárás” almenüpontjában, valamint az „Eljárásaim” almenüpontban lehet megtenni.
  • Új közbeszerzési eljárást csak olyan felhasználó tud megindítani, aki közbeszerzési eljárást létrehozó szerepkörrel is rendelkezik.
  • Minden megindított új közbeszerzési eljárás egyedi azonosító számot kap, viszont az egyes eljárási cselekményeknek, csatolt iratoknak nincs alszáma.
  • Az adott közbeszerzési eljárást mindig hozzá kell rendelni a közbeszerzési tervhez.
  • Az eljárást megindító felhívást űrlap formájában kell kitölteni.
  • A rendszer a nyilatkozatokra kész űrlapokat tartalmaz, de a felolvasólap tartalmát ajánlatkérőnek kell összeállítania.
  • A szerződéstervezetet is csatolni kell.
  • A hirdetményt e rendszeren, vagyis az EKR-en keresztül kell feladni. A hirdetményfeladás felülete megegyezik a jelenleg is alkalmazandó felülettel (EHR felület).

II. Ajánlattételi, részvételi jelentkezési határidő:

  • A rendszer üzemideje miatt az ajánlattételi és részvételi határidő csak munkanapokon 8:00 és 16:00 óra közötti időszakra eső időpontban határozható meg. [424/2017. (XII. 19.) Korm. rendelet 15. § (1) bekezdés]
  • Ekkorra kell elektronikusan beérkeznie az ajánlatoknak, illetőleg a részvételi jelentkezéseknek.
  • Az EKR e dokumentumok beküldésekor egy visszaigazolást ad az azokat beküldő felhasználónak és a visszaigazoláson szerepelő időpontot kell a dokumentum beérkezési időpontjának tekinteni.
  • A rendszer az ajánlat, vagy a részvételi jelentkezés elkésettségét is rögzíti.

III. Ajánlatok, részvételi jelentkezések bontása:

  • Az elektronikusan benyújtott ajánlatok, részvételi jelentkezések bontását az EKR automatikusan elvégzi, úgy, hogy a bontás időpontjában az azok az ajánlatkérő számára hozzáférhetővé válnak.
  • Az EKR-en keresztül lefolytatott közbeszerzési eljárások esetén a bontás időpontja megváltozik a jelenlegi szabályozáshoz képest. A bontásra az ajánlattételi határidőt követő 2 órával később kerül sor. Ennek oka a rendszerben felmerülő esetleges üzemzavar elhárításának az időigénye.
  • Ajánlatkérő csak a bontást követően kap betekintési jogot az ajánlatokba, részvételi jelentkezésekbe.
  • A bontási jegyzőkönyvet a rendszer automatikusan generálja, de ahhoz ajánlatkérőnek még lehetősége van megjegyzéseket írni.
  • A bontási jegyzőkönyvet is a rendszer küldi el valamennyi ajánlattevőnek, részvételre jelentkezőnek. Ajánlattevőnek ezzel kapcsolatosan nincs külön megküldési kötelezettsége.

IV. Ajánlat, részvételi jelentkezés:

  • Ajánlattevőnek, részvételre jelentkezőnek kell a rendszeren keresztül benyújtania minden igazolást, a másik közös ajánlattevő, részvételre jelentkező, alvállalkozó helyett is. Az esetleges meghatalmazását is fel kell csatolnia az EKR-be.
  • Az alkalmasság és a kizáró okok tekintetében a gazdasági szereplő által már korábban benyújtott (EKR rendszerbe feltöltött) igazolásokat, nyilatkozatokat az ellenkező bizonyításáig ajánlatkérőnek valósnak kell elfogadnia.
  • A gazdasági szereplő a közbeszerzési eljárás iránti érdeklődését egy gombnyomással jelzi az ajánlatkérő felé. Innentől kezdve automatikusan és visszamenőlegesen megkap minden kiegészítő tájékoztatást.
  • Az ajánlat, a részvételi jelentkezés a benyújtásakor egyedi azonosító számot kap.
  • Amennyiben ajánlattevő a már benyújtott ajánlatán bármilyen változtatást szeretne végrehajtani, akkor azt először vissza kell vonnia és a módosítást követően újra be kell nyújtania. Az EKR rendszerben ugyanis egy dokumentumnak nem szerepelhet több verziója.

V. Bírálat:

  • A bírálat folyamata nem az EKR-ben történik, viszont a bírálati lapokat és a bírálat során keletkezett egyéb dokumentumokat ajánlatkérőnek fel kell csatolnia a rendszerbe.

VI. Írásbeli összegezés:

  • Az írásbeli összegezés összeállítása szintén űrlap formájában történik.
  • Az írásbeli összegezést a rendszer küldi meg az eljárásban részt vevő ajánlattevők, részvételre jelentkezők részére.
  • Ilyenkor az érintett gazdasági szervezet nem közvetlenül az összegezés dokumentumát kapja meg, hanem csak egy e-mailes értesítést. Ebben az szerepel, hogy lépjen be az EKR-be, amennyiben meg akarja az írásbeli összegezést tekinteni.

VII. Iratbetekintés:

  • Ajánlattevő, részvételre jelentkező az EKR rendszerben nem kap egyedi jogosultságot az iratbetekintéshez. E jogával csak személyes jelenléttel tud élni.
  • Ajánlatkérő döntése, hogy a megtekinteni kívánt iratokat kinyomtatja-e, vagy az EKR-ben mutatja-e meg.

 

Az e-közbeszerzés bevezetésével kapcsolatos szabályok ismertetését későbbi hírleveleinkben tovább folytatjuk.

Dr. Bende-Szabó Gábor CSc. ügyvéd, egyetemi docens és Dr. Kokas Beatrix közbeszerzési szakjogász

 

Közbeszerzési jogi problémája van?

Megbízható közbeszerzési jogi tanácsra van szüksége?

Keressen bennünket az alábbi elérhetőségek bármelyikén!

Tel: +36-30/994-71-91

E-mail: bszgadvo@upcmail.hu

Honlap: www.bszg.net

Ha eddig nem tette, kövessen minket a Facebookon és a Twitteren is.

A Közbeszerzési Elektronikus Hírlevél Szolgáltatás ingyenes, annak tartalma szerzői jogvédelem alatt áll. A hírlevélben foglalt tájékoztatás a teljesség igénye nélkül, figyelemfelhívó célzattal készült, és nem minősül közbeszerzési jogi tanácsadásnak.